Tradiční, vzdělávací hračky vs elektronické hračky
Kdybyste
se mě na tuto otázku zeptali před 10 lety, jednoznačně bych
zpanikařila. Ale za posledních 10 let jsme ušli velký kus cesty a
s ní také technologie hraček.
My
jsme v Dragonellu zaujali pevné stanovisko. Prodáváme pouze
tradiční, klasické dřevěné hračky. Proč?
Zkusila
bych se s problematikou poprat z trochu jiného hlediska. Co je dobrá
hračka nebo nejlepší hračka?
Dobré
hračky jsou ty, jenž vás vtáhnou do děje,ale nejlepší hračky
jsou ty, které aktivně zapojí dítě celé – mentálně,
fyzicky, emočně a společensky. Ve své přirozené původní
podobě – hraním. Hraní je neuvěřitelně kreativní,
nestrukturovaná, nápaditá, bezstarostná zábava. Nezáleží na
tom jak jsou elektronické hračky dobře vymyšlené a organizované,
stále jsou omezené a dost omezují dětskou představivost tak
důležitou pro jejich vývin. Např.: Pokud dítě dostane plyšové
zvířátko,on nebo ona můžou použít svojí představivost při
mluvení s ním, můžou ho pojmenovat anebo dát i hlas. Pokud
hračka už nějaký hlas nebo osobnost má, je zde méně prostoru
pro představivost. Odstraní to dětský přínos, kreativitu a
citové spojení s hračkou s kterou děti obvykle chodí i spát.
Elektronika je před programovaná a jednodušše nemůže poskytnout
stejné nevymezené hraní jako tradiční hračky.
Děti
nevidí tenkou hranici mezi tím co je skutečné a tím co ne,
očekávájí zážitek, který je jak fyzický,
tak i digitální. Proto by měl rodič opravdu rozumně rozhodnout
ve výběru správné hračky. Rozhodně nejsme proti
technologickému pokroku a spousta dnešních hraček dokáže
vtáhnout děti do hraní a dokáže je to naučit kognitivní
schopnosti typu počítání, zpívání, rozpoznávání tvarů a
barev a dedukce. Jinými slovy
řečeno, dnešní děti nedokážou utéct digitálnímu světu.
Proto vášnivě podporujeme tradiční, v našem případě dřevěné,
kreativní, vzdělávací hračky z mnoha důvodů o kterých by se
dalo rozepsat na mnoho stránek a proto to děláme – věříme
tomu, že přispíváme k vytvoření šťastnějších,
zdravějších dětí pro štasťnejší zdravější planetu.
Klasické
hraní je krásně všestranné – děti mohou kdykoli změnit
původní účel hračky a s tím i podstatu hraní. S tradičními
hračkami řídí hru děti, ne hračka( podstata nespočívá v tom,
co dokáže hračka, ale dítě). Můžou si hrat sami nebo také s
někým. Navíc se zapojí celá jejich těla. Na rozdíl od
virtuálního kvádru, díte hrající si s tradičním kvádrem se
naučí jak ovládat svaly a také koordinovat ruce s očima tak aby
byly kvádry v rovnováze. Zlepšují si matematické dovednosti
třídením kvádrů podle velikosti a tvaru a také se rozhodují
jaký kvádr je za potřebí pro vyplnění konkrétní mezery.
Experimentují se zakladními principy fyziky a učí se jak
předvídat příčinu a následek stavěním kvádrů do výšky.
Během tohoto procesu se také učí sebeovládání, nezávislosti a
sebejistotě. Tím, že si postaví hrad z kvádrů společně, také
se uči jak spolupracovat, podstaty střídání a jak fungovat jako
tým. Hraním si na stavitele hradu, prince nebo princeznu získávají
důležité společenské dovednosti, které jím pozdějí v životě
budou dobře sloužit. Jak by mohla kterákoliv digitální hračka
toto všechno nabídnout?
Povězte
nám co si o tom myslíte – rádi si vyslechneme váš názor.
Pokud
podporujete dřevěné hračky, pošlete nám fotky dětí jak s nimi
hrají.
S laskou
Dragonello
S laskou
Dragonello
Komentáře
Okomentovat